Merenung masa hadapan


Sudah genap 18 tahun umur ku di tahun ini. Sebenarnya, diusia ni, aku rasa sangat sukar nak hadap kehidupan, sbb diumur ni la aku dpt result spm, dapat tawaran upu, hadap perasaan bila kita tak dapat apa yang kita nak tu macam mana, rasa kena tinggal dengan kawan-kawan yang dulu sekelas dengan kita tp hari ni dia dah masuk uni, ipg, matrik and so on..dan kau pulak masih disini, sebab mungkin tak dapat tawaran yang kau nak masa isi upu, atau tak dapat terus..

  Seperti yang diperkatakan, apa yang aku hadap sama je dengan orang lain, cuma berbeza cabarannya, mungkin orang lain tak dapat tawaran daripada upu, tapi aku pulak tak dapat nak terima tawaran sebab aku ada masalah kesihatan. Kalau nak čerita pasal kesihatan, panjang pulak ceritanya, tapi sekarang aku dah sihat wal afiat, dan in sha Allah dah tak sakit macam dulu. Aku sedih, bila aku nak sambung belajar, aku terpakasa tolak tawaran matrik sebab hari lapor diri tu, aku kena jalani pembedahan.Antara sebab aku tolak tawaran matrik sains tu jugak even aku suka adalah sebab, tempoh recovery lepas pembedahan tu ambil masa 3 bulan untuk fully sembuh, so aku survive kehidupan belajar aku dengan ambil stpm agama. Alhamdulillah aku puas hati dengan pilihan aku, sebab aku tetap boleh belajar dan dapat memahami agama dengan lebih dalam.

  Dalam tempoh ni, agak mencabar juga untuk hadap umur 18 tahun, Lagi2 bila orang ingat kita itu dan ini sebab ambil stpm, but its okay, aku yang kena hadap. Actually, sebagai seorang pelajar masa f5 dulu, aku ni seorang yang suka merancang, bila suka merancang ni, of course la tempat pengajian yang kita pilih pon adalah berselera dan bertepatan dengan cita- cita, tapi apakah daya, aku tak boleh sambung juga atas beberapa hal. Perasaan Kecewa tu kadang hadir, sebab aku ni jenis orang yang merancang dari awal, tp tup tup aku tak boleh nak sambung juga, lagi lagi kita fikir kita masih duduk tempat sama sedangkan kawan kawan aku dah merantau di negeri orang. Btw, tu Pemikiran aku bila kecewa, actually aku hari ni dah tak macam tu dah, aku dah bahagia dengan piilihan aku sendiri.

  Ramai orang ingat, bila kita ambil stpm ni, kita ni memang low aducation, tp kalau  tak hadap, korang takkan tahu macam mana taught nya students stp NAK survive 4.0 dalam stpm. Aku dah hadap hari ni, so aku faham la macam mana orang yang pernah ambil stpm ni cakap pasal cabaran dia, bukan dalam belajar jer, tapi environment kita bila kita amik stpm dan pandangan orang bila kita jadi students stpm. Sejujurnya, bila aku ambil stpm, aku dengar dari mulut orang orang sendiri pasal kami semua ambil stpm sebab results spm kami teruk, atau tak dapat apa apa tawaran pon melalui upu.. That's true, apa yang aku dengar sendiri, mentality orang pasal stpm tu macam tu, padahal orang ramai tak tahu, ramai kawan-kawan aku yang ambil stpm adalah daripada mereka yang result spm dapat 7,6,5 As...yang bawah lagi pon memang ada, tp tak tepat la apa yang orang lain anggap pasal kami ni.. Sebab tu aku cakap, orang yang ambil stp ni, macam² benda dia kena hadap..

  BTW, aku nak stop dulu penulisan aku, dan in sha Allah akan sambung dalam episode seterusnya... I m out🍁



Comments

Popular Posts